Izvoz: Ključ za širenje poslovanja na globalna tržišta
S ponosom vam predstavljamo voditeljicu izvoza Magdalenu Magdić Županić, stručnjaka s bogatim iskustvom u međunarodnom poslovanju, čija je vizija usmjerena na strateško širenje, jačanje partnerskih odnosa i dugoročni rast na globalnim tržištima
Izvoz omogućuje tvrtkama širenje poslovanja izvan granica matične zemlje, otvarajući pristup novim tržištima, povećanju prihoda i jačanju globalne konkurentnosti. Doprinosi jačanju brenda i potiče usvajanje inovacija i novih tehnologija.
Unatoč brojnim prednostima, izvoz nosi izazove poput regulatornih razlika, carinskih procedura, kulturnih specifičnosti i složene logistike. Uspješno poslovanje na međunarodnom tržištu zahtijeva stručnost, prilagodljivost i dobro planiranje.
Upravo zato je ključna uloga stručnjaka koji vodi izvozne aktivnosti – osobe koja razumije globalne izazove, koordinira procese i osigurava usklađenost s međunarodnim standardima.
S ponosom vam predstavljamo voditeljicu izvoza Magdalenu Magdić Županić, stručnjaka s bogatim iskustvom u međunarodnom poslovanju, čija je vizija usmjerena na strateško širenje, jačanje partnerskih odnosa i dugoročni rast na globalnim tržištima.
Ukratko o vašem iskustvu u vođenju izvoza
Imam višegodišnje iskustvo u vođenju izvoza u industriji motora, s fokusom na plasman naših proizvoda na tržišta EU. Zadužena sam za cjelokupno upravljanje izvoznim procesima – od istraživanja tržišta, ugovaranja s partnerima, do sudjelovanja u organizaciji logistike i vezane dokumentacije. Moj pristup izvozu uvijek je orijentiran na dugoročne odnose s partnerima jer upravo u tome, između ostalog, vidim dugotrajnu uspješnost i održivost poslovanja. Neizostavan faktor kako bi proizvodno poduzeće bilo uspješno jest kvaliteta proizvoda. Ona nikako ne smije biti kompromitirana jer u protivnom gubimo povjerenje naših kupaca. Iskustvo mi je pokazalo da su jedino promjene stalne te da trebamo biti na njih spremni te pravodobno na njih odgovoriti. Rad na zahtjevnom EU tržištu omogućio mi je da razvijem sistematičan, pravovremen i precizan pristup izvozu, gdje su kvaliteta, rokovi isporuke i prilagodljivost ključni faktori uspjeha.
Koje su ključne strategije koje koristite za uspješan izvoz?
Ključne strategije koje se koriste za uspješan izvoz su istraživanje i analiza ciljanog tržišta te izrada plana obrade tržišta. Zatim uspostavljanje strategije ka snažnim distribucijskim kanalima i/ili krajnjim kupcima i korisnicima. Nakon toga slijedi identificiranje cjenovne politike koja odgovara pojedinom tržištu i kupcu, a u ovisnosti, između ostalog, i o trenutnom stanju na globalnom tržištu materijala i sirovina. Efikasna logistika i upravljanje lancem dobave također je jedan bitan faktor koji nam pomaže da zajedničkim naporima postignemo krajnji cilj, a to je povećanje prodaje i širenje na nova tržišta. Također, kao izvoznici uvijek moramo imati na umu na usklađenost s pravnim i carinskim propisima, pratiti nove regulative i moguće zabrane izvoza u pojedine zemlje. Izazov također u tom kontekstu predstavlja i dokumentacija potrebna za izvoz čiji se obujam širi konstantno. Definiranje ciljanih marketinških aktivnosti također nam je u fokusu kroz cjelokupan proces te kontinuirano praćenje promjena i prilagođavanje istima.
Kako identificirate potencijalna tržišta za izvoz?
Identifikacija potencijalnih tržišta za izvoz je ključan korak za uspješan izlazak na međunarodno tržište. Proces u MES-u svakako uključuje kombinaciju analize podataka, praćenja trendova i strateškog odlučivanja. Analiza tržišta također uključuje i analizu konkurencije, analizu tržišnih barijera te potencijalne logističke izazove. Pomoću raznih marketinških alata možemo isto tako bolje identificirati potencijalna tržišta te u samom početku eliminirati ona koja iz nekog razloga nisu najbolje rješenje za naše poduzeće.
Koje su najveći izazovi s kojima se suočavate u procesu izvoza?
Najveći izazovi su logistika i transport koji se manifestiraju kroz pravovremeni i ciljani pronalazak odgovarajućih i pouzdanih prijevozničkih tvrtki kao naših partnera, pogotovo s naglaskom na izvoz na lokacije na koje nemamo redovan izvoz te kod novih partnera s kojima se poslovni odnos još nije stabilizirao u onoj mjeri u kojoj su rizici svedeni na minimum. Dodatno, postoji i određeni financijski rizik, no održavanjem dobrih poslovnih odnosa s našim partnerima smanjujemo isti na minimum.
Kako se nosite s regulativama i zakonima različitih zemalja?
Upravljanje regulativama i zakonima različitih zemalja je jedan od najsloženijih aspekata izvoza. Potrebno je svakako detaljno istraživanje propisa prije ulaska na tržište, a u tome nam, između ostalog, pomažu i bliski kontakti s našim prijevozničkim partnerima s kojima imamo dugotrajnu i stabilnu suradnju te u nekim slučajevima kontaktiramo direktno carinu za savjet. Svakako jedan od načina kako se nositi s regulativama različitih zemalja jest kroz suradnju s lokalnim partnerima i stručnjacima, no zbog prirode samog posla i proizvoda kojeg proizvodimo najčešće ovo za nas nije korak koji je nužan za uspješan izvoz.
Kako osiguravate kvalitetu proizvoda tijekom izvoza?
Osiguravanje kvalitete proizvoda tijekom izvoza ključno je za očuvanje ugleda, zadovoljstvo kupaca, ponovne narudžbe, a u cilju uspostavljanja dugoročnog partnerskog odnosa na obostranu dobrobit. Navedeno zahtijeva kontrolu u svim fazama – od procesa započetih u prodaji prilikom dobivanja same narudžbe kupca, proizvodnje pa sve do isporuke. Naglasak stavljamo na standardizaciju procesa i proizvoda kroz razne certifikate te interno propisane procedure, kontrolu kvalitete u proizvodnji u različitim fazama proizvodnje kojoj svakako prethodi i kontrola ulaznog materijala/sirovina. Prilagođavanje vrste pakiranja također znatno utječe na sigurnost same pošiljke te održavanje kvalitete proizvoda. Finalno, izlazna kontrola pred samu isporuku ključna je faza u osiguranju kvalitete u cilju sprječavanja puštanja robe koja ne ispunjava zahtjeve kupca te narušava kvalitetu naših proizvoda. Isto kao i kod svakog procesa ključno je kontinuirano unaprjeđenje ljudi i poslovnih procesa koje osigurava pozitivan ishod. Zaključno, post prodajne aktivnosti poglavito u vidu dobivanja povratne informacije naših kupaca uvelike nam pomažu da stalno usavršavamo kvalitetu naših proizvoda na zadovoljstvo kupaca. Bitno je naglasiti kako je kvalitetu potrebno kontrolirati ne samo na kraju nego se ona ugrađuje u svaki korak prodajnog i proizvodnog procesa.
Kako se vaša tvrtka prilagođava promjenama na međunarodnim tržištima?
Prilagodba promjenama na međunarodnim tržištima je ključna za održivost i rast izvoznog poslovanja. Konkretno, isto se postiže kroz praćenje tržišnih trendova u potražnji te u našem slučaju kao proizvodne firme, kroz praćenje normi i regulativa koje se moraju zadovoljiti kako bi proizvod mogao biti uspješno plasiran na globalno tržište. Praćenje konkurencije također je od ključne važnosti, kako zbog razvoja naših proizvoda tako i zbog razvoja cjenovne politike prema postojećim i potencijalnim kupcima. Diverzifikacijom izvoznih tržišta također osiguravamo da naša prilagodba na promjene bude što bolja te da se svaki rizik koji nam može ugroziti poslovanje svede na minimum. Ulaganje prodajnih napora na više različitih tržišta, s različitim proizvodima i različitim prodajnom pristupom svakako nas čini spremnijima na promjene koje su neizbježne. Stalna edukacija zaposlenika i ulaganje u iste neizostavan je faktor za svako uspješno poslovanje, a tržište se mora promatrati te se mi kao poduzeće moramo pravovremeno prilagođavati.