U promet pušten prvi baterijski elektromotorni vlak

Danas je u promet pušten prvi baterijski elektromotorni vlak (BEMV) na relaciji Zagreb – Bjelovar – Zagreb. Na prvoj vožnji BEMV-a bili su nazočni potpredsjednik Vlade RH i ministar prometa Oleg Butković, predsjednik Uprave HŽ Putničkog prijevoza Željko Ukić i naš predsjednik Uprave Gordan Kolak sa suradnicima. Vlak su u kolodvoru Bjelovar dočekali bjelovarsko-bilogorski župan Marko Marušić i gradonačelnik Bjelovara Dario Hrebak.

Baterijski elektromotorni vlak proizveden je u sklopu projekta Primjena zelenih tehnologija u željezničkom putničkom prijevozu, koji se financira iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021. – 2026. (NPOO). U sklopu projekta proizveden je i baterijski vlak te šest punionica u kolodvorima Split, Osijek, Varaždin, Bjelovar, Virovitica i Pula. Ukupna vrijednost projekta iznosi 17,1 milijun eura, od čega se 13,3 milijuna eura financira iz NPOO-a. Baterijske vlakove i punionice proizvelo je naše društvo KONČAR – Električna vozila.

Potpredsjednik Vlade i ministar Butković tom je prilikom izjavio: „Danas je povijesni dan za hrvatsku željeznicu, ali i za hrvatsko gospodarstvo jer se radi o promotivnoj vožnji novog baterijskog elektromotornog vlaka. Ugovor je potpisan još prije dvije i pol godine, a dokaz je to sveukupne modernizacije željezničkog sustava koja je krenula i koja traje.“

Spomenuvši veliki investicijski ciklus nabave novih vlakova koji je pokrenut prije nekoliko godina, ministar Butković naglasio je kako su trenutačno 63 nova niskopodna vlaka u voznom parku HŽ Putničkog prijevoza, od čega je više od polovice nabavljeno u posljednje 3 do 4 godine.

Baterijski elektromotorni vlak

Nabavom baterijskih vlakova omogućuje se organizacija željezničkoga putničkog prijevoza na neelektrificiranim prugama na ekološki prihvatljiv način suvremenim vlakovima, koji za svoj pogon koriste električnu energiju. Primjenom zelenih tehnologija u željezničkom prometu podiže se razina energetske učinkovitosti prometnog sustava te doprinosi smanjenju buke i emisija stakleničkih plinova iz prometa.

„Ovaj vlak označava prekretnicu za obnovu voznog parka na neelektrificiranim prugama jer omogućuje prijevoz na ekološki prihvatljiv način. Tijekom vožnje od Zagreba do Bjelovara vlak koristi oba pogona; 44 kilometra do kolodvora Gradec vozi na elektrificiranoj pruzi i koristi električnu energiju iz kontaktne mreže, a na 30 kilometara od Gradeca do Bjelovara koristi baterijski pogon. U planu je i novi projekt u sklopu kojeg ćemo nabaviti još 13 vlakova na hibridni i alternativni pogon.“ izjavio je predsjednik Uprave HŽ Putničkog prijevoza Željko Ukić.

„Baterijski elektromotorni vlak predstavlja značajan tehnološki i ekološki iskorak hrvatske industrije. Uvodimo nove elemente sa značajnim kapacitetom pohrane električne energije, gdje je potrošnja predvidljiva pa su moguće visoke optimizacije u ukupnim uvjetima vožnje. U tijeku je i razvoj sveobuhvatnog sustava koji će omogućiti optimizaciju flote vlakova i punionica. KONČAR je zasigurno jedan od najboljih partnera u ovako složenim projektima jer posjeduje potrebno znanje i iskustvo u svim elementima energetske i željezničke infrastrukture te tračničkih vozila.“, naglasio je naš predsjednik Uprave Gordan Kolak.

Ovim projektom nastavlja se modernizacija voznog parka HŽ Putničkog prijevoza u cilju poboljšanja lokalne i regionalne povezanosti i mobilnosti, čime se osigurava učinkovitiji i konkurentniji željeznički putnički prijevoz, koji će ujedno doprinijeti održivosti prometnog sustava u Republici Hrvatskoj.

Puštanje prvog KONČAREVOG baterijskog elektromotornog vlaka u promet
Tehničke značajke baterijskog elektromotornog vlaka

Baterijski elektromotorni vlak je niskopodna kompozicija opremljena rampama za ulazak i izlazak osoba u invalidskim kolicima, prostorom za bicikle i toaletima prilagođenim ulasku osoba u invalidskim kolicima, a kompletan putnički prostor je pod videonadzorom. U prostoru za putnike postavljeni su monitori za prikaz videosadržaja. Uz vizualne i audio najave kolodvora i stajališta, putnicima u vlaku omogućen je besplatan pristup internetu (WiFi). Vlak ima 157 sjedećih i 158 stajaćih mjesta.

Projektiran je za prosječnu dnevnu kilometražu do 480 km i prosječni dnevni rad do 18 sati. U prometu je moguće funkcionalno spajanje baterijskog elektromotornog vlaka s niskopodnim vlakovima nove generacije, čime se osigurava veći kapacitet.  

Baterijski elektromotorni vlak (BEMV) koristit će se za prijevoz putnika na neelektrificiranoj i elektrificiranoj mreži pruga u RH. Na neelektrificiranim prugama za pogon će koristiti baterije (maksimalna brzina 120 km/h), a na elektrificiranim električnu energiju iz kontaktne mreže (maksimalna brzina 160 km/h). Baterije se mogu puniti iz kontaktne mreže ili na punionicama.

Prijavi se na KONČAR newsletter

Zanima te na čemu trenutno radimo, na koja tržišta najviše izvozimo, koliko smo društveno odgovorni i zašto su naši zaposlenici naša najveća vrijednost?

Prijavi se na KONČAR news i svaki mjesec budi u toku sa svim našim postignućima i iskoracima.

Prijavi se
KONČAR Newsletter

Vezane vijesti

Možda će te zanimati i ove vijesti.

Gradimo novi Laboratorij za velike električne pogone i strojeve
RDI
Gradimo novi Laboratorij za velike električne pogone i strojeve

Ovaj strateški iskorak predstavlja jedan od najvažnijih razvojnih projekata posljednjih godina.

Ugovorena obnova PS Staro Petrovo Selo
Poslovanje
Ugovorena obnova PS Staro Petrovo Selo

S HŽ Infrastrukturom smo u travnju 2025. potpisali ugovor u vrijednosti 912.128,31 eura za radove na obnovi postrojenja za sekcioniranje (PS2) 25 kV Staro Petrovo Selo.

Dvadeset i prvi uzastopni kvartal s rastom ključnih financijskih pokazatelja
Financije
Dvadeset i prvi uzastopni kvartal s rastom ključnih financijskih pokazatelja

Knjiga narudžbi Grupe KONČAR u prvom kvartalu porasla je na 2,15 milijardi eura, a neto dobit iznosi 65,1 milijun eura.